torsdag 26 februari 2015

Änder på besök...

Hela vintern har jag matat mina flygande vänner fåglarna. De som varit på besök är talgoxe, blåmes och nötväcka är stammisar, någon gång ibland dyker en gråsparv upp. Domherren med sin fru kommer sporadiskt förbi ibland och tar några solrosfrön och drar tyvärr sedan vidare. Jag blir alltid lika glad när jag ser den lysa upp en kal buske med sin röda mage. En och annan nötskrika passerar också.
För första gången någonsin kom ett helt gäng med stjärtmesar förbi en dag. De samlade sig i en buske med hängsyrén. Tydligen är det något gott i de överblommade klasarna.

Igår kom även änderna upp från strandkanten när de såg att jag kastade brödbitar från balkongen. De åt snabbt och hade koll så att inte grannens katt fanns i närheten. När brödet var slut vankade de fort ner mot det trygga vattnet för att sista biten flyga ner.



1 kommentar:

  1. Domherre skulle jag också gärna ha i min trädgård. Kram Marika

    SvaraRadera