tisdag 24 mars 2015

Längtar efter körbärs- och äppelblom

Med några härliga soliga dagar som väckte upp vårblommorna så längtar jag efter mer, mer och mer vårtecken. Ännu är det såklart lite tidigt för körbärs- och äppelblom, men längta kan man alltid göra...

I år får jag dock lite mindre att längta till i min trädgård än vad jag har haft förut. Det stora äppelträdet bredvid ån fick sig en rejäl tilltufsning och kommer inte att se ut såhär längre. Med många grenar kommer många blommor. Och visst är det inte konstigt att min mor döpte platsen till Äppel-lunden!?

 Trädet fullkomligt vibrerade av alla humlor som smaskade i sig av dess nektar
 Lyckligt nog har jag fler äppelträd i min hage, så utan äppelblom blir jag inte.
Då är det värre med körsbärsblom, det får jag leta efter i någon annans trädgård för det här trädet frös ihjäl för några vintrar sedan när termometern sjönk under -30grader *burr*, sa både vi och trädet.

Dessa bilder togs sommaren 2009 och visst var det helt underbart!


Ett tips om du har ett träd som dött är att låta dem stå kvar och agera stöd till någon klätterväxt. Så gjorde vi och klematisen Warszawa Nike kramar nu om trädet varje sommar för att ta sig högre upp mot skyn.

Ha en skön dag! Mvh Jonbel


2 kommentarer:

  1. Visst längtar man efter äppelblom och andra blommor, nu har snötäcket försvunnit, så vi får hoppas på att det blir snart. Kram

    SvaraRadera
  2. Så underbara bilder.Nog är det allt bra härligt att vi har den tiden framför oss.Så vacker Klematis och så smart att låta det döda trädet stå kvar som stöd för växten som kommer efter.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera